Zapewne wielu z Was, opierając się na doświadczeniu setek godzin spędzonych na spotkaniach, naradach, operatywkach, seminariach, wykładach i szkoleniach… zastanawia się czy to jest w ogóle możliwe? By mówić ciekawie prezentując dane, liczby lub tabele? Moja odpowiedź brzmi… TAK!
Oto kilka podpowiedzi, jak uatrakcyjnić sposób przekazywania danych statystycznych.
Wybór
By mowa wykorzystująca liczby, miała szanse przyciągnąć i utrzymać zainteresowanie warto, żeby wykorzystywane w niej statystyki:
- wspierały twój przekaz, argumentację – w moim przekonaniu warto sięgać po statystyki tylko wtedy, kiedy ściśle wiążą się z tym, o czym akurat mówisz, wzmacniają twoją główną myśl, są dowodem na prawdziwość stawianych tez.
Wykorzystywanie tabel, zestawień itp. jedynie po to, aby pokazać ludziom jak dobrym lub ważnym ekspertem jesteś, może być przez nich opacznie odebrane. Po za tym, tak naprawdę, nie liczby są ważne a to, co się za nimi kryje tj. ludzkie historie, działania, reakcje, trendy etc.
- zaskakiwały – wszelkiego rodzaju ciekawostki, nieoczywiste informacje, coś, co stoi w kontrze z powszechnym wyobrażeniem lub przekonaniem, innymi słowy spowoduje tzw. moment „aha”. Celem jest sprawić, by słuchacz zapytany o twoje wystąpienie odparł: „nie uwierzysz, czego się dowiedziałem…”
- motywowały do działania – czyli miały moc zobrazowania problemu, zjawiska czy tematu to tego stopnia, że w umysłach publiczności pojawi się chęć dokonania zmiany obecnego stanu rzeczy. Dlatego warto mieć podstawową wiedzę o publiczności, jej oczekiwaniach, potrzebach, doświadczeniu czy wiedzy nt. omawianego zagadnienia. Łatwiej dobierzesz wtedy odpowiednio mocne dane.
Kontekst
Z doświadczenia wiem, że wprowadzenie danych daje największy efekt, kiedy osadzi się je w odpowiednim kontekście. Suche cyfry, jeśli w ogóle, będą zrozumiałe jedynie dla wąskiej grupy specjalistów. Jeśli twoja publiczność nie składa się z samych ekspertów, warto ją przygotować, by doceniła tę cześć prezentacji. Dla przykładu rozważmy informację, że nasz reprezentant zajął 2-gie miejsce w konkurencji sportowej. Może ona wywołać entuzjazm (ostatecznie to drugi najlepszy zawodnik!) lub rozczarowanie (szkoda, że nie był pierwszy). A teraz pomyśl jak zmieni się kontekst tego newsa, jeśli uzupełnię go o stwierdzenie, że w zawodach wystartowały… dwie osoby.
Jednym z efektywnych budulców odpowiedniej otoczki dla danych statystycznych jest porównanie. Zestawienie jakiejś liczby z obrazem lub czymś, co odniesie się do wyobraźni słuchaczy, ich wiedzy lub doświadczenia.
Przykład: „Kto z państwa wie jak wygląda pasażerski wagon kolejowy? A dwa wagony wypełnione pasażerami? W takich dwóch wagonach, przy pełnym obłożeniu podróżuje zazwyczaj 110 osób. Sporo prawda? 110 osób – właśnie tylu pracowników ginie rocznie na budowach stadionów szykowanych na katarskie MŚ w piłce nożnej.”
Innym sposobem wprowadzenia statystyki jest opowiedzenie historii. Mówiąc o rozwijającym się rynku rekonstrukcji historycznych opisz pasję Antka, który jest dziś jednym z 20 tyś rekonstruktorów w Polsce. (Od razu uprzedzam, że to tylko przykład, bo nie mam pojęcia ilu ludzi w Polsce para się tym zajęciem).
Zazwyczaj jednak, najprostszym i najszybszym sposobem stworzenia kontekstu jest… wyjaśnienie słuchaczom, jakie znaczenie mają prezentowane liczby dla twojego przekazu: „Ta ilość jest ważna, ponieważ…”.
Prezentacja
Po dokonaniu wyboru danych i sposobu, w jaki nadasz im kontekst, zastanów się także jak je odpowiednio zaprezentować.
Zazwyczaj sprawdza się odrobina napięcia w postaci pauzy tuż przed podaniem informacji statystycznej.
Dane przedstawiaj odrobinę wolniej niż średnie tempo całej mowy. Dzięki temu dasz ludziom czas na odbiór, rejestrację i przetworzenie wiadomości.
Na koniec sekwencji statystycznej zrób nieco dłuższą przerwę, by słuchacze zrozumieli i poczuli wagę tego, co przed chwilą usłyszeli.
Działaniem wspierającym będzie także odpowiednia mowa ciała. Wielkie liczby wymagają obszernych gestów, dynamiczny wzrost szybszych ruchów, zaskakujące dane – zdziwienia na twarzy.
Czy to wystarczy by ciekawie mówić o statystykach?
Spróbuj i podziel się swoją opinią!